Navrhuji vyčlenit 7,5 miliard korun pro české školství zasažené Covidem
Ať se mnozí učitelé snažili, jak to jenom šlo, prakticky rok distanční výuky se výrazně podepsal na vzdělání celé jedné generace dětí a studentů. Je naší povinností udělat naprosté maximum pro to, abychom těmto dětem umožnili výpadek dohnat a znalosti i praktické dovednosti doplnit.
Proto navrhuji mimořádný balíček opatření pro roky 2021 a 2022, který bude financován státem z vládního rozpočtu částkou zhruba 7,5 miliardy korun. Jde o investici do budoucnosti, o malou splátku toho, co za ten rok dětem dlužíme. Mají právo na to, aby mohly „dohnat“ to, co se v distanční výuce nezvládlo, i na to, abychom jim dorovnali startovací čáru s dětmi v okolních zemích, které měly většinu času běžnou prezenční výuku, protože u nich školy „vypnuté“ nebyly.
- tábor, kemp, mimořádná škola v přírodě nebo obdobná akce v délce 14 dnů organizovaná školami, obcemi a kraji hrazená státem, pedagogové zde individuálně i ve skupinách poskytnou dětem doučování v těch oblastech, kde to konkrétní děti budou nejvíce potřebovat. další důležitou součástí budu sportovní aktivity.
- programy dlouhodobého doučování na základních, večerních a případně víkendových seminářích na středních školách pod vedením zkušených pedagogů, kteří se budou s dětmi a studenty zabývat individuálně a v malých skupinách. A hlavně těmi oblastmi, v nichž to bude nejvíce potřeba pro zdárné pokračování studia a pro návaznost vzdělávání v dalších letech.
- program Absolvent 2021 pro studenty přijaté na vysoké školy nebo do zaměstnání, který jim umožní doplnit a zopakovat nezvládnuté učivo z předchozího studia.
- a dále konkrétní programy pro učně, studenty konzervatoří, základních uměleckých škol i dalších, které jim umožní „dohnat“ to, co během koronaviru zameškali.
Částka 7, 5 mld korun ze státního rozpočtu se zdá být hodně. Jistě, můžeme se k tomu těšit na peníze navíc z Evropy, to ale nestačí. Toto jsou naše peníze. Peníze pro naši investici do budoucnosti, malá splátka toho, co za ten rok dětem dlužíme. Nesmíme čekat na projekty a zda vůbec dopadnou, ale naše děti musí být
co nejrychleji na stejné startovací čáře jako žáci v okolních zemích, které školy narozdíl od nás prezenčně
na rok „nevypnuly“.
Proč nelze opakovat celý ročník?
Na sítích se objevuje často „jednoduché“ řešení problémů s distanční výukou: opakovat celý ročník. Prostě školní rok 2020/21 „vymazat“ a tvářit se, že neexistoval. Jistě by to bylo důsledné, ale není to možné. Ať bychom to udělali jakkoliv, vždycky by nám v systému „přebývalo“ více než 100 tisíc dětí. To by bylo možné, pokud by tento počet byl rozložen do všech ročníků a stupňů vzdělávání. Ale těžko lze zvládnout, že bychom měli najednou dvojnásobek dětí v prvních třídách a pak za rok ve druhých a tak dál. To v případě, že by „opakovali“ opravdu všichni. Ale i řešení „ať opakují jenom deváťáci a maturanti“ nelze příjmout. To bychom pak měli dvakrát deváté třídy, dvakrát maturitní ročníky, ale nikoho v prvních ročnících středních škol a na učňovských zařízeních. Nu a za několik let by se nám problém přenesl na školy vysoké. Ke všemu by jeden rok nenastoupily žádné zdravotní sestry do nemocnic, nebyli by noví lékaři, žádní elektrikáři do služeb ani učitelky MŠ k našim dětem…